I dag kjenner vi kanskje den japanske stilarten best fra tatoveringer av illsinte drager, samuraikrigere som slåss mot demoner, en delikat koifisk - eller et kirsebærtre med blomster.


Kunstformen japanske tatoveringer vokste seg fram i takt med arbeidsklassene og vanlige folk på 1800-tallet, også kjent som Edo-perioden. Designene på denne tiden var sterkt inspirert av tradisjonelle mønster skjært inn i treblokker, bildebøker eller malerier av vannfarger.
Spesifikke design som samurai-krigere ble ofte kunsterisk og harmonisk kombinert med grunnleggende symboler som skyer, lyn og bølger, dyr og blomster, og ble på den tiden ofte tegnet direkte på den som skulle ha tatoveringen av en treskjærer eller lignende, som hadde kunnskap til de tradisjonelle motivene, og ble deretter blekket av tatovøren. Ofte var faktisk tatovøren en treskjærer som hadde byttet ut sine vanlige redskaper med lange nåler (betryggende, hehe).

Mange år senere, under påvirkning av Kina, ble tatoveringer ansett som tabu i Japan. Tatoveringer ble et merke på kriminelle og outsidere i samfunnet. De vanligste tatoveringene (kalt Geishin) var ringer rundt håndleddet, eller linjer nedover armen. Det ble etterhvert vanlig å dekke over disse tatoveringene med andre, vakrere tatoveringer - dette ble kjent som "sleeving". I dag kan man se at en tydelig forbindelse mellom tatoveringer og organisert kriminalitet begynte på denne tiden.
Tatovørene i Japan var vanligvis høyt begavede håndverkere, og under deres lærlingtid, bodde de med sin mester i omtrent fem år. For å bli lærling måtte du ha full forståelse for de forskjellige tradisjonelle designene, for ofte kunne man se at lærlingen uttrykte sin uvitenhet ved å sette både et kirsebærtre og en slange i samme motiv (kirsebærtreet blomstrer, mens slangen lever under bakken, to strake motsetninger altså). Integrert i designene var bruken av et spesifikt system med symboler, som kombinerte prinsippene av Yin og Yang, en takknemlighet for linjene i menneskekroppen og kunsten å fortelle en historie gjennom bilder.
I tradisjonelle japanske tatoveringer ble visse elementer satt sammen for å gi en effekt av makt og skjønnhet, som for eksempel dragen og føniksen, eller løver og demoner. Dette er vanligvis et annet bilde på Yin og Yang.

En tatovørmester verdsetter bruken av Tebori, enn heller å bruke en tatoveringsmaskin. Med Tebori er en større grad av nøyaktighet og graderte farger mulig. Utøvelsen av Tebori fins fortsatt i Japan i dag, hvor enkelte organisasjoner utøver og bevarer denne kunsten. Hva er Tebori?
Selv om tatoveringer ikke lenger er forbudt i Japan i dag, er det fortsatt ikke helt greit å vise fram tatoveringene sine i offentlighet, siden mange kriminelle har tatoveringer, og dette fortsatt er et bilde på underklassen og medlemmer av organisert kriminalitet.
- Marita
Kilder: Her og her.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Legg gjerne igjen en kommentar - har du spørsmål vil vi forsøke å svare så godt vi kan. Alternativt send en e-post til artandsoultattoo@gmail.com eller besøk web-sidene våre www.artandsoul.no :)